کمپوست پلت شده به روش طبیعی و جای تهی آن در مزارع گلستان

به گزارش نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ این روز‌ها یکی از دغدغه‌های مردم داشتن تغذیه سالم و ارگانیک هست و استان گلستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی با داشتن بیشتر از ۷۵۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی می‌تواند فرصتی مناسب برای استفاده از این کود ارگانیک باشد که سر انجام موجب تولید مواد غذایی سالم در مزرعه و بعد بر سرسفره هایمان خواهد گردید.

محققان دانشگاه علوم کشاورزی و مراجع طبیعی گرگان پس از رویت دقیق و علمی در طبیعت گونه‌ای از حشرات را شناسایی کردند که نقش کلیدی را در تولید کمپوست پلت شده دارد، حشره‌ای که تغذیه آن ضایعات و برگ‌های درختان هست.

ما نیز برای اکتساب اطلاعات زیادتر و چگونگی تولید این کود به سراغ محققان رفتیم تا مصاحبه ای در این مورد دارا باشیم.

لارو پوتوسیا و تولید کود ارگانیک

آقای بابا ربیع پژوهشگر و دانشجوی دکتری رشته باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و مراجع طبیعی در صحبت با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛؛گفت:  رویت دانه‌های سیاه رنگ کنار برگ درختان در فضای باز انگیزه‌ای گردید برای تحقیقات علمی و بررسی‌های زیادتر که بیشتر از یک سال به طول انجامید.

 

کمپوست پلت شده به روش طبیعی و جای تهی آن در مزارع گلستان

وی اظهار کرد: در این مدت انواع مواد غذایی مثل برگ درختان، ضایعات آشپزخانه، چمن‌های هرس شده و علف‌های هرز در اختیار لارو پوتوسیا کپرئا جای گرفت تا در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی میزان عناصر آلی موجود در کود تولید گردیده سنجیده گردد.

باباربیع پژوهشگر و دانشجوی دکتری رشته باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و مراجع طبیعی اظهار کرد: نتیجه تحقیقات، دستیابی به فناوری تولید کمپوست پلت شده به روش طبیعی یا همان کود ارگارنیک گردید که در سال ۹۵ در سازمان ثبت سندهای و املاک کشوربه ثبت رسید.

 

کمپوست پلت شده به روش طبیعی و جای تهی آن در مزارع گلستان

دکتر زارع دیگر پژوهشگر گلستانی و دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و مراجع طبیعی گرگان در صحبت با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛؛گفت: فعالیت این لارو‌ها در فصل‌های گرم سال مثل تابستان به اوج می‌رسد و مدت زمان تولید کود ارگانیک بین ۳ تا ۴ ماه هست که از نظر مدت زمان خیلی طولانی نیست و این یک مزیت شمرده می‌شود.

کمپوست پلت شده به روش طبیعی و جای تهی آن در مزارع گلستان

نداشتن عارضه ها زیست محیطی و استعداد استفاده در بخش کشاورزی

صانعی یکی دیگر از محققان بخش آزمایشگاه در صحبت با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛؛گفت: کود ارگانیک تولید گردیده مزیت‌های متعددی مثل غنای بالا از نظر موادآلی، عدم احتیاج به دستگاه و آلات خاص، عدم احتیاج به نهاده‌های بیگانه و گران نرخ و علاوه بر این نداشتن عارضه ها زیست محیطی هست.

 

کمپوست پلت شده به روش طبیعی و جای تهی آن در مزارع گلستان

صانعی دنبال کرد: وجه تمایز کمپوست پلت شده با دیگر ورمی کمپوست‌های موجود در بازار دانه بندی مناسب هست که با همان آلات پخش کود‌های شیمیایی، قابل استفاده در مزرعه هست.

دکتر همتی رییس انجمن دارو‌های گیاهی استان گلستان هم در مورد کاربرد این محصول به  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ اظهار کرد: کود ارگانیک تولید گردیده به سبب استعداد حل شدن در آب و استفاده ساده از آن برای سبزی، گل، میوه و علاوه بر این فرآورده ها زراعی پر کاربرد هست.

 

کمپوست پلت شده به روش طبیعی و جای تهی آن در مزارع گلستان

همتی اضافه کرد: بعد ازتولیدات آزمایشگاهی، این محصول حالا در گلخانه‌ها برای گل‌های آپارتمانی و زینتی هم استفاده میشود که نتیجه آن تقویت رشد و رویش و تسریع در زمان گلدهی گیاهان هست و ما نیز بر این اساس تصمیم گرفتیم تا در آینده از کمپوست پلت شده برای پرورش گیاهان دارویی استفاده نماییم.

بازارسازی مستلزم تجاری شدن ایده‌های نو

آقای بابا ربیع اظهار کرد:  این محصول با داشتن استعداد تجاری به عللی مثل نبود سرمایه، طولانی بودن مدت زمان دریافت تسهیلات دانشگاهی و به روز نبودن مبلغ تسهیلات برای تولید انبوه با مشکل رو به رو هست.

دکتر آیدانی معاون پارک علم و فناوری استان گلستان در مورد مشکلات انبوه سازی این چنین فرآورده ها اظهار کرد:  چون فرآورده ها جدید سبقه‌ای در بازار ندارند احتیاج به بازار سازی دارند.

وی اضافه کرد: اگر برای فرآورده ها جدید بازار هم حدس گردد سرمایه گذاران متعددی وجود دارند که در انتظار طرح‌ها وایده‌های نو می باشند تا طبق شناسایی آن‌ها سرمایه خود را تزریق کنند.

گزارش از گنجا محمودی

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :