صادرات از نوع گردشگری پادشاه کلید توسعه مازندران

به گزارش نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان به نقل از ایسنا، متکی بودن ایران بر درآمدهای نفتی و ناشی بودن درآمدها از مسئله های سیاسی و اقتصادی جهان، آسیب های اقتصاد ایران هست ضمن اینکه دولتی بودن اقتصاد در کشور بر این آسیب ها دامن زده و مشکلات را افزایش داده هست، یکی از راه های مبارزه با این چالش توسعه تولیداتی هست که ضمن بهبود وضعیت اقتصادی داخلی علت افزایش صادرات غیرنفتی گردد.

در بین استان های کشور اما مازندران با داشتن حجم ها و پتانسیل های مکرر در بخش های کشاورزی و گردشگری توان دارد تا اندازه زیادی به تکامل صادرات غیر نفتی ایران کمک کرده و سخن های جدیدی برای گفتن داشته باشد.

خام فروشی بزرگ ترین آسیب اقتصاد بین المللی ایران

مهدی بشارتده سلوطی، استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه باید زنجیره تولید از صفر تا ۱۰۰ کامل باشد، اظهار کرد: خام فروشی بزرگترین نقص صادرات در کشور هست.

وی اضافه کرد: اقتصاد نفتی ایران متاسفانه سال ها هست که به این آسیب دچار شده و به همین سبب شاهد رکود اقتصاد هستیم.

بشارتده با ذکر مثالی تعریف کرد: نفت خام به کشوری صادر گردیده که دارای صنعت های تبدیلی بوده و کالایی را به عنوان محصول پایانی تولید می کند، پس از آن ما آن محصول را که از نفت متشکل به کشور با نرخ بالاتر وارد می کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشاورزی استان مازندران مبتلا به خام فروشی شده هست، افزود: حجم های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی مازندران برای صادرات وجود دارد که متاسفانه به وسیله خام فروشی به جایگاه حقیقی خود نرسیده هست.

حجم های کشاورزی مازندران

بشارتده حجم هایی مثل گل و گیاه، مرکبات، کیوی و لبنیات را تنها قسمتی از فرآورده ها پر رونق صادراتی استان برشمرد و اضافه کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر تقاضاکننده زیادی از این فرآورده ها بوده و حجم شایسته ای برای صادرات هم حالا در اختیار مازندران هست.

وی از محصول گوجه فرنگی به عنوان یک کالای پرطرفدار در کشور روسیه یاد نمود و با اشاره به بالا بودن استفاده این محصول در آن کشور اظهار کرد: به چه سبب نباید مازندران طرحی برای توسعه و صادرات این محصول پرطرفدار در کشور همسایه داشته باشد و روی صنعت های تبدیلی آن که حالا در روسیه انجام میشود حساب ویژه باز کند؟

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه تاحالا مطالعه دقیقی در راستای حجم های صادراتی استان صورت نگرفته هست، افزود: باید مزیت ها شناسایی و تقویت شده و حتی الگوی کشت ما باید با نگاه صادرات تنظیم و تعیین گردد.

اتحادیه ها و تعاونی ها به عنوان بازوان نیرومند در بخش صادرات

بشارتده بالابودن نرخ بهره بانکی، افزایش تعرفه ها، نبود زیرساختهای مناسب به ویژه در حمل و نقل و علاوه بر این عدم پشتیبانی از صنعت های غذایی را به عنوان بعضی از مشکلات صادرکنندگان دانست و اظهار کرد: باید عزم و عزم جدی در موضوعات ذی ربط به صادرات وجود داشته باشد تا بتوان به توسعه اقتصادی امیدوار بود.

پشتیبانی از استفاده به جای پشتیبانی از تولید

این پژوهشگر حوزه اقتصاد، با دولتی یاد کردن اقتصاد و متعاقب آن دولتی شدن کشاورزی افزود: از پیامدهای ناگوار دولتی شدن اقتصاد، دادن یارانه به بخش استفاده به جای تولید هست که نه فقط منتج به صرفه جویی نشده لکن اصراف در الگوی استفاده را بدنبال دارد.

بشارتده سبب بالا بودن استفاده فرآورده ها در کشور را پشتیبانی و اعطای یارانه به استفاده کننده عنوان و تاکید کرد: اگر یارانه به تولید داده گردد الگوی استفاده اصلاح شده و تولید کننده نیز پشتیبانی می گردد.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به تولید بیشتر از ۷۲ محصول متنوع در استان اظهار کرد: ۱۵ محصول از این تعداد دارای رده نخست تولید کشور بوده و این تنها گوشه ای از حجم بالای استان مازندران در حوزه کشاورزی و صادرات هست.

بشارتده با اشاره به بندرهای شمال کشور و به ویژه بندر امیرآباد افزود: بندر آمیرآباد با دارا بودن شبکه ریلی در داخل مجموعه، حجم تخلیه مستقیم بار از کشتی به قطار و جابه جایی به کریدورهای بزرگ ریلی کشور را داشته که این با اهمیت از دیگر مزیت های مازندران در حوزه صادرات هست.

سیاست اقتصاد کشور دلال پرور هست

این کارشناس اقتصاد در بخش دیگری از اظهار کرد و گو به عدم پشتیبانی از بازرگانان و تجار توسط دولت اشاره و تاکید کرد: متاسفانه سیاست اقتصاد ایران دلال پرور شده و به پرورش و بالندگی تجار و بازرگانان کوچک ترین اهمیتی نمی دهد.

بشارتده  تصریح کرد:اما فارغ از بخش تولیدات کشاورزی و مزیتهای عنوان شده صادراتی در استان مازندران باید اقرار کرد که ظرفیتهای گردشگری مازندران نیز در مقام قیاس چیزی کمتر از توانمندی های دیگر نداشته و توان دارد به عنوان یک وزنه قابل اهمیت در راستای صادرات مورد توجه قرار گیرد.

صادرات از نوع خدمات در حوزه گردشگری

کارشناس گردشگری و مدیر تورهای ایرانگردی نگاهی متفات به صادرات گردشگری داشته و معتقد هست: محصول گردشگری تنها یک کالای فیزیکی نیست لکن خدمات و سرویس دهی همان صادرات گردشگری بشمار می رود.

محمدرضا اورمزدی در اظهار کرد و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: یک صنعت خدمات کانون هست میتوان با عرضه خدمت مناسب و شایسته در حقیقت سرویس دهی مطلوب را صادر نمود و احساس رضایت گردشگر در حقیقت همان صادرات خدمات هست.

مزایای صادرات از نوع گردشگری

این پژوهشگر و استاد دانشگاه مزایای این نوع از صادرات را فراگیر بودن، عدم احتیاج به تفصیلات گمرکی و اقتصادی، بدون فرآیند پیچیده اداری و آسانی در عرضه برشمرد و یادآورشد: با استفاده از فناوری های پیشرفته و شبکه های اجتماعی و رابطه ای تلفن های همراه این شیوه از صادرات در کسری از ثانیه مرزها را درنوردیده و علت ترویج و افزایش ضریب برگشت توریست به کشور خواهد گردید.

صنعت های دستی حجم بالقوه استان مازندران

این مدرس دانشگاه و کارشناس گردشگری با بیان اینکه صنعت های دستی کشور از نظر غنای فرهنگی بسیار پیشتاز هست اظهار کرد: تقریبا بیشتر از ۱۱ هزار سال، تاریخ صنعت های دستی ایران هست و وقتی کشوری در این حد از عمق تاریخ دارای چنین هنر فاخری هست به چه سبب نباید از آن بهره کافی و وافی را ببرد.

اورمزدی مشکل صنعت های دستی کشور را موضوعات بازارسازی، بازاریابی و بازارداری دانست و افزود: کشورهای چین و هند امروز از رقیبان جدی فرآورده ها ما می باشند که باید با ایجاد پکیج های بسته بندی مناسب در صنعت های دستی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی گردشگری برای صادرات فرآورده ها فاخر کشور برنامه های با نظم و وسیع دارا باشیم.

اورمزدی دیگر نقص این حوزه را نبود دایره المعارف جامع صنعت های دستی برشمرد و اضافه کرد: حتی کتابچه منسجم برای صنعت های دستی ایران مبتنی بر معرفی صنعت های متنوع در استان های متفاوت و علاوه بر این استادکارهای حرفه ای این حوزه وجود نداشته تا این فرآورده ها و اساتید معرفی گردند.

صنعت های دستی خوب ترین مجال صادرات به شرط پرورش

اورمزدی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در عرصه های بین المللی حرفهایی برای گفتن دارا باشیم باید این صنعت پرورش یابد اظهار کرد: تمرکز بر روی صادرات نیازمند برداشتن موانع از سر راه پیشه وران زحمتکش این حوزه هست تا بتوانیم معبرهای صادرات استان را هموار کنیم.

گزارش از نوید ساداتی خبرنگار ایسنا مازندران

انتهای پیام

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :